Julkrubba Julkrubban är skapad i en keramikverkstad i en liten by Bourges i mellersta Frankrike. Trakten är känd för sin lera av hög kvalitet och därför särskilt lämpad för keramiska produkter. En folklig keramisk verksamhet har funnits här sedan ”förhistorisk tid”, Hur kan det komma sig att ett konstnärspar från en liten by i Frankrike kom att skapa en julkrubba för Sankt Petri Kyrka i Klippan Kyrkoherde Carl-Hugo Gustafsson och hans hustru hade sett ett sakralt arbete hos en släkting av paret Lerat och beundrat dess skönhet och frapperats av tanken: ”Skulle inte vår kyrka kunna erhålla en konstnärligt värdefull krubba härifrån” Sedan en av kyrkans stödföreningar, Söndagsskolans Mammaförening förklarat sig villiga att stå för kostnaden följde brevväxling med makarna Lerat, som åtog sig arbetet. Jacqueline Lerat, som väl närmast står för utformningen av krubban, beskriver den så: ”Den är helt formad med händerna. Med sin stilisering i utförande och användningen av ett naturfärgat material, som enbart genom bränningen och oxider fått olika färgnyanser hoppas jag att krubban väl passar in i er helgedom. Krubban införskaffad 1969 till en kostnad av 6000 kronor, som donerades till kyrkan från Söndagsskolans mammaförening i Klippan.
Tillverkad av konstnärsparet Jean och Jacqueline Lerat
Välkommen att besöka vår underbara kyrka