Arkitekt Gunnar Asplund Gunnar Asplund, född 22 september 1885 i Stockholm, död 20 oktober 1940 i Stockholm, var en internationellt uppmärksammad, svensk arkitekt samt professor. Till hans stora arbeten räknas Skogskyrkogården (tillsammans med Sigurd Lewerentz), Stockholms stadsbibliotek, utställningspaviljongerna på Stockholmsutställningen 1930, tillbyggnaden på Göteborgs rådhus samt Stockholms stadsarkiv som var hans sista projekt. Taklampa från 1930 Metall, ogenomskinligt handblåst glas droppe Lampan hänger bl.a. i konferensrummet i S:t Petri kyrka.
“En kyrka du aldrig glömmer”