Andreaskapellet
Andreaskapellet är uppkallat efter aposteln Andreas, bror
till Simon Petrus, som fått ge namn åt hela kyrkan.
Andreaskapellet delas av i mitten genom en stenbänk.
Det första rum man kommer in i, när man besöker en kyrka,
kallas enligt gammal tradition ”Vapenhuset”.
Förr i världen, när männen medförde vapen, lade de dessa
på denna bänk, eftersom kyrkan är en fridens boning,
I Andreaskapellet andra del finns även ett mindre fritt
hängande altare, som kan användas vid mindre vigslar.
Vid sidan om altaret hänger ett
mindre kors, utformat som “Livets
träd” med fem blodröda glas bitar,
som vill minna oss om Kristi sår.
Korset är ritat av Sigurd Lewerentz
och tillverkat med kärleksfulla
händer av smedmästaren Einar
Nilsson i Forsby. På korset finns en
platt med orden ”Det är
fullbordat”.
Tidigare hängde ett votivskepp i
taket – namnet kommer av latinets
votum, som betyder gåva.
I den kristna konsten brukar
skeppet vara en symbol för kyrkan,
som är på väg över tidens hav mot
evighetens strand. Skeppet blev stulet 2009
Stickflamma som symmetriskt syntes på vissa av
golvplattorna.
Interiör
Dopplats
Dopplatsen är det första som möter oss, när vi kommer in i
kyrkorummet. Här tas man upp i den kristna gemenskapen.
Du märker plötsligt, att golvet är upphöjt!
Här i Klippan finns en klippa, som vi stiger upp på.
När Mose ledde Israels folk från Egypten tillbaka till
Kanaans land blev människorna trötta och törstiga. De
klagade för Mose. Mose vände sig till Gud, och Gud sa åt
Mose, att slå med sin stav mot klippan. När Mose slog på
klippan med sin stav kom det vatten från ett källsprång och
människorna kunde dricka sig otörstiga och fick ork att
fortsätta.
Här finns en spricka i golvet och vatten droppar ständigt från
kopparröret ner i musslan från Indiska Oceanen.
Dopkällan är omgiven av sju ljus. Tre vid enasidan och fyra
vid den andra sidan om musslan.
Tre står för Fadern, Sonen och Anden.
Fyra stå för människans fyra åldrar,
barndom, ungdom, den mogna åldern och ålderdomen.
Vid dopet står prästen på den plats, som är markerad med ett
kors i golvet. Dopgästerna står mittemot och ser både altaret
och den som döps.
Altare
Altaret har formen av ett T-kors och är som ett stort
inbjudande köksbord, att samlas kring!
Först när det dukas till nattvard har altaret en funktion.
På det nakna altaret finns en duk med guldtråd och över
altaret är ljuset koncentrerat från många lampor.
Prästbänk, Biskop/Predikstol
Längs väggen bakom altaret finns predikstol, biskopsstol
och prästbänk.
Predikstolen och altaret finns nära varandra och bildar en
enhet. Liturgin och predikan, dvs förkunnelsen, hör ihop och
är båda betydelsefulla. Predikstolen finns i ögonhöjd, nära
människorna. Gudstjänsten firas med församlingen och
prästen finns bakom altaret, ”versus populum” (mot
församlingen). Präst och församling firar gudstjänst
tillsammans.
Biskopsstolen är ovanlig i en evangelisk luthersk kyrka.
Platsen är reserverad för biskopen.
Prästbänken används när flera präster, diakoner och andra
tjänstgör.
Kors och Ring
Vid altaret finns ett kors med en cirkel och
Kristusmonogrammet i smide, formgivet av konstnären
Robert Nilsson, Lerberget.
Korset symboliserar Kristi död och uppståndelse och cirkeln
står för evigheten.
Bokstäverna X (Chi) och P (Rho) är de två första
bokstäverna i det grekiska alfabetet CRISTOS – Kristus.
Och i monogrammet finns även fem röda glasbitar, som
symboliserar Jesus fem sår på korset.
Gobeläng
På höger sida i mitten av kyrkorummet hänger två
gobelänger, formgivna av Sven X:et Erixon och vävda av
textilkonstnär Barbro Nilsson.
Garnet är skänkt av Klippans yllefabrik.
Den ena gobelängen är
”Passionssidan” och har en
törnekrans med spikar och
fem blodsdroppar, som
avtecknar sig mot en
trädstam.
På påsknatten vänds
gobelängen och vi möts av
uppståndelsesidan under
påsktiden och alla dagar
under trefaldighetstiden.
Den andra gobelängen är
”Uppståndelssidan”. Överst
står bokstäverna IHS,
IHS härstammar från
grekiskan IHSOUS som
betyder Jesus
Bokstäverna har också uttytts som ”Jesus – människornas
frälsare” från de latinska orden Jesus hominum salvator.
Vi ser fotspår av människor som kämpar, lider och sörjer.
De har alla varit nära Jesus, hans spår är gyllene.
Orgel
Orgeln, som är placerad längst fram till vänster i kyrkan, har
15 stämmor och byggdes 1972 av orgelbyggare P G
Andersen från Köpenhamn.
Att ha orgeln placerad på en läktare längst bak i kyrkan
upplevs ofta onaturligt.
I vår tid finns en strävan efter att placera orgel och kör i
koret, som är den ursprungliga körplatsen.
Kör och orgel kan delta naturligt i gudstjänsten enligt
"circumstantes" - det centrala kyrkorummets idé.
Sakristia
Sakristian är belägen i klocktornet, har ett beredelsealtare
med ett krucifix av elfenben utfört av skulptören Christian
Berg.
Vid sidan om altaret finns en piscina i vilken det överblivna
nattvardsvinet slås för att rinna ner i vigd jord.
På sakristians motsatta vägg
hänger Petrustavlan, ett verk av
konstnären Erik Olson i
Halmstadgruppen.
Kyrkstolar
De lösa stolarna, i vardagslag 169 stycken, står ordnade i
de breda murade fogarna, som vi ser i golvet.
Kyrkstolarna ritades 1930 till Bethlehems Kirken,
Åboulevard, Köpenhamn som var den förste danska
kyrkan som använde stolrader i stället för bänkar.
Stolarna har flätats med sjögräs och är speciellt
utformade för användning i kyrkor av arkitekten Kaare
Klint
Inspirationen till stolen är lite ljus allmoge möbler som
Klints far, PV Jensen Klint köpte från södra Europa till
Grundtvigskirken.
Klint utvecklas konstruerade och tillverkade stolen mer
kraftfull och bekväm.
Stolen är tillverkad av bokträ och benen svarvades, vilket
gör massproduktion lättare. Sitsen är vävd och stöds av
fyra starka tvärstycken, genom att vara rakt på insidan
och krökt på utsidan maximal motstå spänningen i flätan.
Några små detaljer till stolen, avslöjar dess användning
egenskaper, den lilla psalmboken hyllan bakom ryggen
och den lilla hyllan av spröjsar för väskor i chassit.